Tuesday, January 20, 2009

Mee Rebus


Resepi Mee Rebus ini ialah daripada Hana. Memang sedap! Tapi masa saya buat ni saya tak gunakan pun udang geragau tu sebab tak ada. Saya cuma gunakan udang kering sebagai ganti.

Bahan-bahan :
Mee kuning - celur dan toskan
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
5 batang cili kering - nak pedas boleh tambah lagi
Segenggam udang geragau - blend (saya guna udang kering sahaja)
300gm daging - direbus dan potong nipis2 . air rebusan diketepikan
5+ ekor udang segar - direbus separuh masak dan air udang diketepikan
2 sudu sos tomato - boleh ganti ngan air asam jawa
2 biji keledek sederhana - rebus dan blend
Garam
Gula

Cara-cara :
  1. Bawang besar, bawang putih dan lada kering dipotong2 dan digoreng sekejap.
  2. Blend bawang2, lada kering dan juga halia.
  3. Panaskan minyak. Tumis bahan blend hingga pecah minyak.
  4. Masukkan sos tomato dan udang geragau. Kacau rata.
  5. Masukkan air rebusan daging, rebusan udang, daging yang telah dihirs dan juga keledek yang telah dikisar.
  6. Perasakan dengan garam dan gula. Tunggu hingga mendidih. Kuah mestilah pekat baru kaww!
  7. Akhir sekali baru masukkan udang dan tutup api.
  8. Dah siap! Hidangkan mee dengan telur rebus, tauhu goreng, taugeh, limau kasturi/nipis, daun bawang, daun sup, bawang goreng, jeruk chili.


2 comments:

hana said...

k.ita...kalau xde geragau mmg bleh gune udang kering biasa. sbb kat sini byk udg yg mcm gegarau! hehehe...mekacih kak.ita sudi mencube!

Azita said...

mmg sedap la hana!!! thanks for the recipe...