Thursday, January 8, 2009

Masak Lemak Pucuk Ubi


Masak lemak ni boleh dipelbagaikan. Instead of pucuk ubi boleh jugak diganti dengan pucuk paku ke, pisang muda ke, cendawan kikir ke, dapat pucuk labu lagi sedap!

Bahan-bahan :
3 cekak pucuk ubi - yang telah dileraikan dari pelepahnya
200ml santan pekat - saya guna santan kotak je (*)
200ml air (*)
10 biji cili kering (**)
3 ulas bawang merah (**)
Sedikit belacan - jika suka (**) - saya tak guna pun
Segenggam ikan bilis
Sedikit garam
Sedikit perasa

Cara-cara :
  1. Rebus pucuk ubi hingga lembut dan toskan dan perah airnya. Masukkan ke dalam periuk yang akan digunakan untuk memasak.
  2. Campurkan (*) dan kacau rata.
  3. Tumbuk bahan2 bertanda (**) hingga hancur. Masukkan ikan bilis dan tumbuk sedikit saja sekadar nak pecah2kan saja.
  4. Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk berisi pucuk ubi. Pastikan santanya setakat sama paras dengan pucuk ubi.
  5. Masak di atas api yang sederhana hingga mendidih. Perasakan masinnya. Siap!!!
Kalau nak pedas lagi, bolehlah ditambah cili kering lagi.

2 comments:

hana said...

k.ita, nih peberet kita ngan en.hb ni tau! huhuhuu... thn nih blk mesia, dh pesan awal2 kat mak suh tanam ubi, nnti sampai masa kitaorg balik bleh tuai! hehehehehe.... syiann kan! :D

Azita said...

al siannnn nyer dia....! pucuk ubi tak ada kat sana, pucuk apa yg ada? bila blk m'sia?