Saturday, September 20, 2008

Kek Marie Koko

Resepi ni saya dapat dari biras, Siti Suhaila. Dulu, masa sama2 balik rumah mertua, dia bawak balik kek ini. Sedap rasanya dan saya pun mintaklah resepinya kat dia. Kat pasaran dan kat blog2 lain pun banyak resepi untuk kek ini tapi sukatannya semuanya berbeza. Yang ini sukatannya senang sebab pakai cawan je...

Terima kasih Siti!!! Sekarang ni Ayong dah boleh buat sendiri kek ini.

Bahan-bahan :
500 gm biskut marie
1 buku buttercup (250 gm)
4 biji telur
¾ cawan gula
¾ cawan air
¾ cawan milo
½ cawan serbuk koko
4 camca besar susu pekat manis

Cara-cara :
  1. Pecah2kan biskut marie dan ketepikan.
  2. Pecahkan telur ke dalam periuk yang agak besar dan pukul sedikit.
  3. Masukkan gula, air, milo, koko dan susu pekat manis. Kacau supaya sebati.
  4. Masukkan buttercup dan kacau di atas api yang sederhana sehingga adunan menjadi bergentel2 – macam pecah minyak.
  5. Kacau hingga pekat sedikit dan masukkan biskut marie yang telah dipecah2kan tadi.
  6. Kacau sehingga kesemua adunan koko meliputi biskut marie dan biskut menjadi lembut sedikit.
  7. Kautkan ke dalam loyang atau mana2 acuan dan mampatkan dengan menekan2 adunan dari bahagian atas.
  8. Sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam peti sejuk

Tips :

  1. Alaskan dasar loyang dengan plastik supaya senang dikeluarkan untuk dipotong.
  2. Untuk memampatkan, alas dengan plastik di bahagian atas dan mampatkan dengan tapak tangan. Lagi senang!!

7 comments:

mamaAliff @ salmi said...

tq k ita..sy copy ekkk resepi..da wt da..hehe...

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam ziarah salam kenal...

ereen said...

kak ita.. reen ambik resepi yer...
mintak izin ni ehhehehe

Mimiey.. (^-^) said...

sedapnye kak ita..mintakla sikit,hehhehe....

Yati Ali said...

salam kak ita,
akak cam tau2 jer sy tgh duk mencari resepi ni...sy ambik dah...

Nor!h@N said...

Assalammualaikum..salam kenal..saya budak bru dlm bog nie..tpi bila tngok blog akak nie ya Allah besemangat nak berblog..

~Kak AZZ~ said...

Salam....

Akakpun baru pestaim masuk blog ni... Akak copy resepi ni ehh... Teringin jugak nak buat dan masukkan kat blog akak sbg rujukan... Halalkan ya resepi2 kat sini...

mekasih =)